Opname telefoongesprekken
Opname telefoongesprekken
In onze praktijk worden alle binnenkomende en uitgaande telefoongesprekken opgenomen. Het gaat dan om telefoongesprekken tussen de patiënt en doktersassistent of huisarts. Dit is ook gebruikelijk bij eerstehulpdiensten zoals 112 of bij de huisartsenpost.
Doel
Het hoofddoel van deze telefoonopnames is om het gesprek terug te kunnen luisteren in het kader kwaliteitsdoeleinden, zoals bij incidenten of meningsverschillen, om op die manier het gebeurde te kunnen reconstrueren.
Rechten als patiënt
Als gesprekken worden opgenomen, dan heeft u, volgens de KNMG, als patiënt bepaalde rechten. Zo moet u als patiënt, voordat het gesprek wordt opgenomen, op de hoogte worden gesteld van die opname en van het doel ervan. Daarom krijgt u als patiënt via het telefoonbandje een mededeling te horen dat het telefoongesprek wordt opgenomen. Daarnaast wordt u via dit bericht op de website geïnformeerd.
Bij het opnemen van de telefoongesprekken worden persoonsgegevens vastgelegd. Daardoor vallen de opnamen onder de geheimhoudingsplicht en onder de overige privacyregels. Op grond daarvan heeft u als patiënt het recht om de gesprekken terug te luisteren. Ook mag u zo nodig een kopie van de opname opvragen. Dit mag ook een transcriptie van het gesprek zijn. Het recht om de opname te beluisteren en een kopie/transcriptie te krijgen, geldt alleen voor gesprekken tussen u en ons. Andere gesprekken mag u als patiënt niet beluisteren.
Bewaartermijn
Als huisartsenpraktijk mogen wij de opnamen zo lang bewaren als nodig is voor het doel van de opnamen. Daarna moeten de opnamen worden vernietigd. Er kunnen redenen zijn om opnamen van gesprekken langer te bewaren, bijvoorbeeld als een juridische procedure is ingezet en de opnamen als bewijs kunnen dienen.
In sommige gevallen moet de inhoud van het telefoongesprek in het medisch dossier van u als patiënt worden opgenomen. De dossierplicht verplicht de huisarts immers om in het dossier alle gegevens op te nemen die voor een goede zorgverlening aan u als patiënt relevant zijn. Daartoe kunnen wij een kopie van de geluidsopname bewaren of een samenvatting van het gesprek maken en die in het dossier voegen.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de deze folder van de KNMG: KNMG-richtlijn Omgaan met medische gegevens
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.